آشپزی

بهترین عصرانه چیست؟

عصرانه یکی از میان وعده هایی است که می توانید قبل از شام
و یا در دورهمی ها میل کنید ما در این مطلب از پرشین وی قصد داریم
برای شما عزیزان ایده هایی از بهترین عصرانه ها را به اشتراک
گذاریم.

بهترین عصرانه

میوه‏ هایی که رنگدانه‏ های بیشتری دارند و کم شیرین هستند، مناسب‌ترند؛ مثلا آلبالو،
گیلاس، سیب و حتی سبزیجاتی مثل هویج، گوجه‌فرنگی و خیار و میوه‏هایی مثل طالبی،
خربزه و هندوانه که آب فراوانی دارند. البته مصرف این نوع میوه‏ها برای کسانی که
اضافه وزن دارند یا دیابتی هستند، توصیه نمی‏شود زیرا قندخون را بالا می‌برد.
به دنبال این موضوع انسولین زیادی در بدن ترشح می‏شود و قندخون افت
می‌کند و ۲ ساعت بعد، فرد دچار گرسنگی و ضعف شدید می‏شود و نمی‏تواند
اشتهایش را هنگام صرف شام کنترل کند. به همین دلیل?است که توصیه
می‏شود در وعده عصرانه بستنی نخوریم. بهتر است که عصرانه از موادغذایی کم قند باشد.

▪ خیلی از افراد می‌گویند نمی‌توانند به این توصیه‌ها عمل کنند و عصر که
می‌شود فورا سر کابینت‌ها می‌روند و دنبال یک ماده غذایی پرکالری و شیرین
می‌گردند. به این افراد چه توصیه‌ای دارید؟

بهترین عصرانه

عصرانه فوری

تهیه بهترین عصرانه

درست است که انتخاب با خودمان است اما بهتر است انتخاب درستی داشته باشیم. بهتر است موادغذایی کم‏کالری و مغذی در خانه در دسترس باشند و موادغذایی شیرین پرکالری مثل بستنی اصلا در یخچال نگذاریم که بخواهیم عصر سراغ آنها برویم. سعی کنیم اگر شیرینی دوست داریم به جای شیرینی خامه‏ای، شیرینی ساده بخریم. بسیاری از افراد ذائقه شیرین دارند و این ذائقه به‏خصوص اگر مبتلا به دیابت باشیم، برایمان سم است و کنترل دیابت را سخت می‏کند.

ذائقه شیرین مثل سیگار است. هرچه به آن پاسخ دهیم تقویت می‏شود. امروز اگر یک
شکلات بخوریم فردا حس ما با ۲ شکلات برطرف می‏شود و همین‌طور روز به روز بالاتر می‏رود.
اگر شما ذائقه شیرین دارید، به‌خصوص اگر دیابتی یا مبتلا به اضافه وزن هستید یا
نشانگان متابولیک دارید یا والدینتان به بیماری قلب و عروق مبتلایند، باید مراقب
باشید تا تقویت نشود و برعکس سعی کنید آن را تضعیف کنید. اگر امروز به حس
خود نه بگویید، فردا قدرت این ذائقه کمتر می‏شود. اگر امروز به جای شیرینی
خامه‏ای، شیرینی ساده بخورید ممکن است فردا بتوانید حتی مصرف شیرینی ساده را هم کنترل کنید و آن را به مرور کنار بگذارید.

▪ آیا می‌توانیم به‌عنوان عصرانه، نان و پنیر یا غذا بخوریم؟

نه، بهتر است دور آن را خط بکشیم. باید با عصرانه‌ای که در قدیم به شکل غذا استفاده
می‌شد، خداحافظی کرد. وقتی در مطب از افراد می‌پرسم عصرانه می‌خورید می‌گویند
نه اما بعد معلوم می‌شود مثلا چای و شیرینی می‌خورند. از نظر بسیاری از مردم
عصرانه غذایی است که پخته می‌شود اما ما مثل ۴۰-۳۰ سال پیش فعالیت بدنی نداریم پس بهتر است از خوردن این نوع مواد غذایی صرف‌نظر کنیم.

▪ برای افراد لاغر در عصرانه‌شان چه پیشنهادی دارید؟

اگر لاغر هستید، فعالیت زیادی دارید و به هیچ بیماری‌ای مبتلا نیستید خوش‏شانس‌اید و می‏توانید انتخاب‏های مختلفی داشته باشید. در این شرایط، حتی می‏توانید به عنوان عصرانه غذا بخورید. البته برخی افراد رو به مصرف فست‏فودها، چیپس یا ذرت می‏آورند که اصلا درست نیست. حتی اگر از لحاظ دریافت انرژی مشکلی ندارید، سعی کنید انرژی را از غذاهای مغذی به بدنتان برسانید. نان، پنیر، تخم‏مرغ، میوه و آجیل گزینه‌های سالم‏تری هستند.

▪ بهترین زمان مصرف عصرانه چه ساعتی است؟

عصرانه باید دقیقا بین فاصله ناهار تا شام مصرف شود. یعنی اگر ساعت ۱۰ شام می‏خورید (اگرچه این ساعت مناسب شام خوردن نیست) و ساعت ۲ ناهار خورده‏اید، ساعت ۶ زمان مناسبی برای عصرانه است.

بیشتر بدانید از انواع عصرانه

تارت‌ سیب به دلیل طعم و عطر مطبوعی که دارد در سراسر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار
است. این عصرانه از خمیر و مایه میانی تشکیل شده و طرز تهیه خمیر آن مشابه سایر تارت هاست.

خاگینه مغزدار از دسر‌های مشهور ایرانی است که در مناطق مختلف کشور به سبک‌ها‌ی
متفاوت و با مواد متنوعی تهیه می‌شود. ماده اصلی خاگینه، تخم مرغ بوده و برای تهیه
آن نیازی به فر نیست. این دسر خوشمزه را می توانید به عنوان عصرانه درست کرده و همراه با یک نوشیدنی داغ سرو کنید.

بهترین عصرانه

بهترین عصرانه

پنکیک یک عصرانه یا یک میان وعده خوشمزه و مقوی است که بچه‌ها به خوردن علاقه
زیادی دارند و در کمتر از ۱۵ دقیقه آماده می‌شود. بعد از پختن پنکیک اجازه دهید از
داغی بیفتد، سپس آن‌ها را روی هم چیده و با تکه‌هایی از میوه و خامه آن‌ها را
تزیین کنید. اگر به خوردن شیرینی علاقه زیادی دارید، بین لایه های پنکیک را با
مربا یاعسل بپوشانید و همراه با چای به عنوان یک عصرانه سالم و مقوی مورد استفاده قرار دهید.

کرپ نوتلا نوعی عصرانه برای مهمانی است که علاوه بر نوتلا، حلقه های موز و
توت فرنگی نیز در طعم و ظاهر آن تاثیر به سزایی دارد. این کرپ را می توان با
آرد گندم، شیر، کره و تخم مرغ درست کرد و همراه با چای به عنوان عصرانه ای مغذی مورد استفاده قرار داد.

تیرامیسو با موز از دسرهای پرطرفدار ایتالیایی است که همراه با یک فنجان
نوشیدنی می‌تواند به عنوان عصرانه در مهمانی سرو شود. این عصرانه
خوشمزه با  کیک‌های اسفنجی کوچک، زرده تخم مرغ، شکر، قهوه، پنیر
ماسکارپونه و پودر کاکائو درست می‌شود و لایه ای از ورقه‌های موز در لابه لای آن قرار می‌گیرد.

ستاره/ ویستا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *