آشپزی

خورشت قلیه ماهی غذای محلی خوشمزه جنوبی

غذاهای جنوبی پر از سبزیجات تازه و خوش عطر اند که با چاشنی های متفاوت و تند و تیز تهیه می شود. یکی از مشهور ترین انواع غذاهای جنوبی که تقریبا در تمم ایران نیز تهیه می شود خورشت قلیه ماهی است که با هم طرز تهیه آن را در پرشین وی خواهیم دید.

مواد لازم خورشت قلیه ماهی

یک کیلو ( شوریده- سنگسر- هامور) ماهی پوست گرفته و پاک شده

یک بوته سیر۳۰۰ گرم سبزی ( گشنیز و شنبلیله)

یک بسته تمرهندی

یک عدد متوسط پیاز

به قدر دلخواه زردچوبه و نمک

یک قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز

یک قاشق غذا خوری و یا یک فنجان آب گوجه فرنگی رب گوجه فرنگی

طرز تهیه خورشت قلیه ماهی :

۱٫
ماهی را به اندازه ی تکه های ۴×۴ سانتی متر خُرد کرده و می شوییم .

۲٫
ماهی که برای قلیه ماهی استفاده می کنیم بایستی بدون استخوان باشد.
به همین دلیل ماهی های: شوریده – سنگسر – هامور و حلوا سیاه برای تهیه این غذا مناسب هستند.

۳٫
سبزی این خورشت شامل شنبلیله و گشنیز، هر کدام یه میزان ۱۵۰ گرم می باشد.

۴٫
پیاز خرد شده را با ۳ قاشق سوپخوری روغن، کمی تفت می دهیم.
سپس سیر و شنبلیله و گشنیز خرد شده، را با آن کمی تفت می دهیم.

۵٫
ماهی را با کمی زردچوبه و نمک، به همراه سبزی ها تفت می دهیم.

۶٫
بعد شیره تمرهندی و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و قلیه ماهی را با شعله ملایم به مدت ۳۰
دقیقه می پزیم.
غذا آماده ی سرو است.

خورشت قلیه ماهی

خورشت قلیه ماهی

نکات تغذیه ای قلیه ماهی :

۱٫
این خورشت ، یک غذای محلی خوشمزه و برای نواحی خوزستان است.
به علت دارا بودن سبزی و سیر، غذای خوش طعم و خوش رنگی است.
ترشی این غذا بوسیله تمرهندی تأمین می شود.

۲٫
همچنین در تهیه این خورشت به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده شده است که نه تنها ضرری ندارد
، بلکه دارای فواید بسیاری است.

۳٫
کسانی که دارای چربی خون بالا و یا ناراحتی قلبی هستند، می توانند از این خورشت استفاده کنند ولی
به شرط آنکه مواد با مقدار کمی روغن و برای مدت کوتاهی تفت داده شوند.

خورشت قلیه ماهی

خورشت قلیه ماهی

ماهی ممکن است خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را کاهش دهد

خورشت قلیه ماهی خواص گوشت ماهی حملات قلبی و سکته دو نمونه از شایع‌ترین علل مرگ زودرس در جهان هستند.

به‌طور کلی ماهی در زمره بهترین غذاهاییست که می‌توان برای داشتن یک قلب سالم مصرف نمود. پس جای تعجب نیست که بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای بزرگ دال بر آن است که افرادی که به‌طور منظم روغن ماهی مصرف می‌کنند، کمتر در خطر حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

یک مطالعه در ایالات متحده بین بیش از ۴۰،۰۰۰ مرد، که به‌طور منظم یک یا چند وعده ماهی در هفته مصرف می‌کردند مورد بررسی قرار داد، نتایج حاکی از بود که آنها ۱۵٪ کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار داشتند.

محققان بر این باورند که انواع ماهی‌های چرب، به دلیل مقدار بالای اسیدهای چرب امگا ۳، برای سلامت قلب مفیدترند.

درمان افسردگی با ماهی

کمبود روحیه، اندوه، کاهش انرژی و از بین رفتن علاقه به زندگی و فعالیت ها مشخص می شود.

اگرچه تقریباً به اندازه بیماری قلبی یا چاقی مورد بحث قرار نگرفته است، در حال حاضر افسردگی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان است.

مطالعات نشان داده است که افرادی که به طور منظم ماهی می خورند کمتر دچار افسردگی می شوند.

همچنین چندین آزمایش کنترل شده نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است با افسردگی مقابله کرده و به طور قابل توجهی اثربخشی داروهای ضد افسردگی را افزایش دهند.

ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ نیز ممکن است به سایر شرایط روحی مانند اختلال دو قطبی کمک کنند.

همشهری آنلاین ـ مشرق نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن