آشپزی

روش تهیه ی خورش سویا-ضدحساسیت و کم کالری

استفاده از سویا به عنوان یک ماده کم کالری برای خورشت می تواند فوق العاده باشد. ما معمولا خورشت را با گوشت گوسفند تهیه می کنیم. اما شاید به دلایل اقتصادی و یا خواص منحصر به فرد سویا را بخواهیم جایگزین گوشت کنیم. طرز تهیه خورش سویا را در پرشین وی بخوانید.

خورش سویا

کلم بروکلی حاوی ویتامین C و بیوفلاونوئید است سویا هم امگا۳ دارد، از بتاکاروتن هویج هم نمی‌شود گذشت.
همه این مواد کافی است برای این‌که این خورش را به یک غذای ضد حساسیت و البته کم‌کالری تبدیل کند.

اگر در لیست مواد غذای که برای رفع علائم حساسیت فصلی مفید است، نگاهی بیندازید هر سه ماده کلم بروکلی،
سویا و هویج را در آن می‌بینید.
کلم بروکلی حاوی ویتامین C و بیوفلاونوئید است

سویا هم امگا۳ دارد، از بتاکاروتن هویج هم نمی‌شود گذشت.
همه این مواد کافی است برای این‌که این خورش را به یک غذای ضد حساسیت و البته کم‌کالری تبدیل کند.

مواد لازم برای ۴ نفر

۴۰۰ گرم کلم‌بروکلی

۲ پیمانه سویا

۱ عدد پیاز بزرگ

۴ حبه سیر

یک عدد هویج بزرگ

۲ ق‌س رب گوجه‌فرنگی

روغن به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه مقداری

۱ پیاز را پوست کنده، شسته و خلالی یا نگینی خرد کنید.
هویج را هم پوست کنده، بشویید و به شکل دلخواه برش بزنید.

۲ در تابه‌ای روغن ریخته، روی حرارت بگذارید.
پس از داغ شدن روغن، پیازها را در روغن تفت دهید.
سیرها را هم له کرده و همراه پیاز سرخ کنید.

خورش سویا

خورش سویا

۳ مقداری زردچوبه و فلفل به تابه اضافه کرده و سویای آماده را داخل تابه ریخته و خوب با مواد
دیگر مخلوط کنید.

۴ بعد از کمی تفت دادن سویا، نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی و هویج خردشده است.

۵ مدتی که از تفت دادن مواد گذشت مقداری آب به خورش اضافه کنید (تا حدی که روی مواد بیاید)
و اجازه دهید تا هویج بپزد.

۶ حدود ۱۰ دقیقه به آخر پخت مانده، کلم بروکلی خردشده را اضافه کرده و بعد از پخت خورش را
سرو کنید.
این غذا را، هم می‌شود با نان سرو کرد و هم با برنج.

فوت‌وفن آماده‌سازی سویا

برای آماده‌سازی سویا آن را به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم‌ساعت در مقداری آب و نمک خیس کنید و بعد
از این مدت در آبکش ریخته و با فشردن در دست آب آن را به خوبی بگیرید.
حالا سویا آماده استفاده در غذاست.

سویا

سویا

برای خوش‌رنگ شدن کلم بروکلی بهترین راه این است که در قابلمه‌ای مقداری آب و نمک ریخته، روی حرارت بگذارید.

پس از جوش آمدن آب کلم بروکلی را در آن انداخته و بعد از مدتی آنها را بیرون آورده و
سریع زیر آب سرد بگیرید.
این شوک حرارتی باعث ثابت ماندن رنگ سبز کلم بروکلی می‌شود.

یه‌جور دیگه

مقدار سیر در این غذا به سلیقه شما بستگی دارد.
اگر دوست ندارید، مقدار آن را کمتر یا حتی حذف کنید.

خواص سویا برای افزایش و کاهش صحیح وزن

جالب است سویا از جمله حبوباتی است که هم در افزایش و هم در کاهش وزن موثر می‌باشد. در واقع سویا و محصولات مبتنی بر سویا با کاهش اشتها در ارتباط هستند، از این رو می‌تواند در کاهش وزن و لاغری کمک کند. از طرف دیگر سویا مقدار مناسبی فیبر و پروتئین برای بدن فراهم می‌کند و این مسئله می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. البته این مسئله زمانی رخ می‌دهد که سویا در مقادیر بالایی مصرف شود؛ بنابراین دانه‌های سویا برای تمام افرادی که قصد لاغری و یا چاقی را دارند، مفید است. علاوه بر این افزایش وزن ناشی از مصرف سویا خطرناک نیست چرا که این حبوبات موجب افزایش چربی ناسالم و کلسترول بالا در خون نمی‌شود.

صدا و سیما و آشپزی مثبت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن