آشپزی

طرز تهیه آش ماسوا بروجرد

تهیه انواع اش کمک می کند که سفره های شما مخصوصا در مهمانی های کوچک و جمع و جور متنوع باشد. و استفاده از مواد سالم و به دور از کلسترول بالا که معمولا در برخی فست فود ها هست در انواع آش ایرانی برای مهمان های مسن شما بسیار مفید است. دستور تهیه آش ماسوا بروجرد را در پرشین وی بخوانید .

مواد لازم آش ماسوا بروجرد

برای ۱۵ نفر:

بلغور گندم =۱ کیلو

اسفناج پاک شده و خرد شده=۸۰۰ گرم

نخود پخته =۳۰۰ گرم

پیاز متوسط =۳ عدد

روغن =۳ تا ۴ قاشق سوپخوری

کشک ساییده غلیظ =۵۰۰ گرم

نمک و فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار دلخواه

 آش ماسوا بروجرد

آش ماسوا بروجرد

طرز تهیه آش ماسوا بروجرد

پیازها را خرد کرده و سرخ می کنیم و کمی زردچوبه به آن اضافه
می کنیم.سپس بلغور را با ۱۷ تا ۱۸ لیوان آب (۵/۴ لیتر آب) با پیاز مخلوط کرده می گزاریم با
حرارت ملایم بپزد و به طور مرتب هم می زنیم که ته نگیرد.بعد اسفناج را به آن اضافه می کنیم.سپس
نخود پخته شده را داخل آش می ریزیم و می گزاریم آش جا بیفتد.کشک را همراه ۳ تا ۴ قاشق
سوپخوری روغن به مواد اضافه می کنیم و می گزاریم چند جوش بزند.
سپس رویش را نعناع داغ می دهیم.
این آش بسیار خوش طعم و خوشمزه است به خصوص اگر با کشک محلی میل شود.

نخود و کربوهیدرات ها

کربوهیدرات های موجود در نخود برای تولید انرژی فوق العاده هستند. باید بدانید که حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد انرژی روزانه ی بدن ما از طریق کربوهیدرات ها تامین می شود. حتماً می دانید که مغز ما برای عملکرد بهتر نیاز به گلوکز دارد که در مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ها به وفور وجود دارد. اگر می خواهید انرژی تان بیشتر شود و یا اینکه مغزتان به این زودی ها کم نیاورد نخود را دریابید.

نخود و آهن

نخود نیز مانند هر ماده ی غذایی سرشار از آهن کمک می کند تا اکسیژن لازم از ریه ها به سمت ارگان های مختلف مانند عضلات، کبد، قلب یا مغز برسد. آهن باعث بهبود عملکرد مغز و بالا بردن قدرت یادگیری می شود. این ماده ی معدنی مقاومت بدن در برابر بیماری ها را بالا برده و در برابر میکروارگانیسم ها از بدن محافظت می کند. با داشتن ذخیره ی آهن کافی مشکلاتی مانند خستگی و کم خونیبرای بدن مفهومی نخواهد داشت. تحریک عملکرد سیستم عصبی مرکزی، کنترل دمای بدن و کنترل تیروئید از دیگر وظایف آهن است. علاوه بر این ها سلامت پوست، موها و همچنین ناخن ها نیز در گرو جذب آهن کافی است. اگر به هر دلیلی (تغذیه ی نامناسب، عادت ماهانه، بارداری یا عمل جراحی) دچار کمبود آهن شده اید حتماً نخود مصرف کنید.

 آش ماسوا بروجرد

آش ماسوا بروجرد

نخود و فسفر

نخود به دلیل دارا بودن فسفر به تشکیل و حفظ استخوان ها و دندان ها، ترشح شیر، تقسیم سلولی و متابولیسم و یا تشکیل بافت های عضلانی کمک می کند. وجود فسفر به شکل فسفولیپید در غشای سلول های مغز لازم و ضروری است. این ترکیب باعث ارتباط بیشتر سلول ها شده و عملکرد ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.

نخود و منیزیم

نخود سرشار از منیزیم است که به تقویت عضلات و همچنین انقباض و آرامش آن ها کمک می کند. وجود منیزیم برای تقویت دندان ها و اسکلت بدن و همچنین کنترل فشارخون لازم است. این عنصر مورد نیاز بدن حافظ رگ ها است و از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کند. علاوه بر این ها منیزیم باعث افزایش گلبول های سفید شده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. به عقیده ی متخصصان ۶۰ درصد منیزیم جذب شده در استخوان ها و دندان ها، ۲۸ درصد در ارگان ها و عضلات و ۱۲ درصد آن در مایعات بدن قرار دارد.

پارسیان ـ برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *