آشپزی

طرز تهیه خورش آلو مسمای گیلانی !

خورش آلو مسما کی از انواع خورش های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی محسوب می شود. این نوع غذا یکی از غذاهای سنتی و مجلسی گیلانی است . با ما در پرشین وی همراه باشید .

مواد لازم خورش آلو مسما :

خورش آلو مسما از مجموعه دستورغذایی های محلی است، که طرز تهیه آن را برای
شما آماده کرده ایم.آلو مسما (مسمی) از غذاهای خوشمزه ی گیلانی است.
طعم این غذای ترش و شیرین را می توانید بر اساس ذائقه تان تغییر دهید.

روغن به میزان لازم

یاز ۲ عدد

لپه ۱/۲ پیمانه

مرغ ۴ تکه

نمک به میزان لازم

فلفل به میزان لازم

زردچوبه به میزان لازم

قیسی ۱۲ عدد

آلو سیاه ۱۲ عدد

زعفران به میزان لازم

شکر ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مواد لازم خورش آلو مسما

۱- ابتدا پیاز را در روغن سرخ کنید، تا طلایی شود.- لپه را به آن اضافه کنید و به همراه پیاز
کمی تفت دهید، این کار نمی گذارد که لپه در هنگام پخت له شود- ۲ پیمانه آب به آن ها
اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد.سپس حرارت را کم کرده و بگذارید برای ۲ ساعت قل بزند.

۴ – در این میان، در ماهیتابه ای دیگر، مقداری روغن بریزید و تکه های مرغ را در آن تفت
دهید.به آن نمک، فلفل و در صورت تمایل زردچوبه بزنید.سپس آن را به ترکیب لپه اضافه
کنید.

۵- در ۳۰ دقیقه آخر پخت، آلو و قیسی ها را به همراه زعفران (آب کرده)، شکر و رب به
خورش اضافه کنید.

۶- وقتی خورش لعاب انداخت، آماده سرو است.

نکات:
۱- پیاز را خرد کنید.- لپه را از ۲۴ ساعت قبل از پخت خیس کنید.ترجیحا در این میان آب آن را ۲ بار عوض کنید.
قبل از استفاده آن را آبکشی کنید.- به دلخواه از ۴ تکه گوشت از هر بخشی از مرغ استفاده کنید.- آلو و قیسی
را ۱ساعت قبل از پخت خیس کنید.قبل از استفاده آن را آبکشی کنید.- در صورت تمایل رب را در مقداری روغن
تفت دهید تا بوی خام آن گرفته شود.

خورش آلو مسما

خورش آلو مسما

فواید و خواص قیسی برای بدن

زردآلو یا برگه ی زردآلوی خشک شده را قیسی می نامند که بسیار شیرین و مطبوع می باشد.فواید و
خواص قیسیهمچون سایر میوه‌های خشک، قیسی نیز حاوی مواد مغذی بسیاری همچون فیبر رژیمی،
ویتامینC، ویتامینA، بتا کاروتن، آهن، پتاسیم و… است. مصرف ۳ عدد قیسی انرژی حدود ۵۰ کالری را
فراهم می‌آورد. میوه جات خشک شده ماندگاری طولانی مدت دارند و در تمام سال در دسترس می‌
باشند. این امر باعث گشته تا مصرف میوه‌جات خشک در بین مردم عمومیت پیدا کند.

زکریای رازی نیز خوردن قیسی را با مغز گردو به مقدار ۵۰ گرم به مدت ۷ روز توصیه می‌کند چراکه این
داروی بسیار خوبی برای لوزالمعده و ورم روده محسوب می‌شود.

خواص قیسی

فیبر رژیمی
قیسی منبع عالی از فیبر غذایی، به ویژه پکتین و سلولز است، که این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش
ژل تشکیل داده و به اسیدهای چرب متصل گشته و باعث دفع آن ها می‌گردد. این ویژگی فیبرها به آن ها
توانایی کاهش سطوح افزایش یافته LDL و کلسترول را می‌دهد. به علاوه فیبرها برای پیشگیری از سرطان
و دیابت نوع ۲ مفید هستند. فیبرها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند و انتقال مواد دفعی در
لوله گوارش را تسهیل می‌کنند، چون خاصیت ملین داشته و برای افرادی که مستعد یبوست هستند مفید
می‌باشند. مصرف ۶ تا ۸ عدد قیسی باعث از بین رفتن علائم یبوست می‌شود. نصف فنجان قیسی ۱۹
درصد از نیاز روزانه به فیبر را فراهم می‌آورد.

خواص قیسی

خواص قیسی

پتاسیم

زردآلوی تازه غنی از پتاسیم است ولی قیسی محتوای بالاتری از پتاسیم نسبت به میوه تازه دارد. پتاسیم
عنصر مهمی در بدن است و نقش حیاتی در متابولیسم و عملکرد بافت‌ها، ارگان‌ها و سایر سلول‌های بدن
ایفا می‌کند. پتاسیم رژیمی‌ برای سلامتی قلب و حفظ فشار خون سالم ضروری است. این عنصر برای فعالیت
الکتریکی قلب، ساختمان عضلات و رشد طبیعی بدن ضروری است.

آشپز باشی  – همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *