آشپزی

طرز تهیه خورش قارچ

خورش قارچ زعفرانی با مرغ یکی از خورش های خوشمز ه و خوش طعمی است و ،
در مهمانی ها بهترین گزینه برای پذیرایی میباشد . با ما همراه باشید .

مواد لازم خورش قارچ زعفرانی :

یک عدد مرغ متوسط

نیم کیلو قارچ

۳قاشق سوپخوری پیاز سرخ شده

یک قاشق سوپخوری آرد

یک دوم قاشق چایخوری زعفران سائیده شده

یک دوم استکان آبلیمو

۳-۲ عدد زرده تخم مرغ

به مقدار کافی نمک و فلفل

طرز تهیه خورش قارچ زعفرانی:

مرغ را کمی سرخ کرده و آن را با پیاز و زعفران حل شده ، و کمی نمک و۲ لیوان آب روی شعله ،
ملایم می گذاریم تا بپزد.قارچ ها را شسته و به صورت حلقه های ۱ سانتی متری خرد می کنیم،
و آنها را با ۲قاشق سوپخوری روغن کمی سرخ کرده و به مرغ پخته اضافه می کنیم تا قارچ با مرغ،
کمی بپزد.آرد را کمی تفت داده و با آبلیمو به خورش اضافه می کنیم.

 خورش قارچ زعفرانی

خورش قارچ زعفرانی

صبرمی کنیم تا خورش کمی غلیظ شود.در آخر پخت ، زرده تخم مرغ ها را کمی زده و به خورش ،
افزائیم و آن را آرام به هم می زنیم.خورش آماده شده را در ظرف کشیده و سر میز می بریم.نکات،
تغذیه ای : در تهیه این خورش از گوشت سفید استفاده شده است که در مقایسه با گوشت قرمز،
برای افراد دچار فشار خون یا چربی خون، بهتر است.همچنین از قارچ به عنوان سبزی خورش استفاده،
می کنیم که از خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: – قارچ استخوان ها را تقویت می کند.

– خستگی را رفع می کند.- کمبود ویتامینD را جبران می نماید.زرده تخم مرغ نیز حاوی لسیتین است.
همانطور که در بخش دانستنی های تغذیه سایت تبیان اشاره شد، لسیتین در تقویت حافظه، مبارزه ،
با فراموشی و کاهش کلسترول خون نقش مهمی را ایفا می کند.این خورش در کل دارای ۸۲۹ ،
کالری، انرژی است که اگر توسط ۶ نفر میل شود، سهم هر فرد از کالری خورش، ۱۳۸ کالری خواهد بود.

خواص دارویی قارچ

پروتئین قارچ از لحاظ اسیدهای آمینه که جزء اصلی پروتئین است جزو غنی ترین پروتئین ها محسوب،
می شود و از لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین گوشت و پرتئین گیاهی قرار دارد. به طور کلی،
ارزش بالای پروتئین قارچ ،قابلیت هضم پذیری بالای آن وبهمین دلیل مصرف آن برای سالمندان و ،
سالخوردگان بسیار توصیه شده است.

یکی از مهمترین ویژگی های قارچ که باعث شده متخصصین تغذیه آن را بسیار توصیه کنند در صد،
کم چربی آن است. مصرف روزانه ۱۰۰ گرم قارچ خوراکی نیاز بدن به ویتامین c را برطرف می کند.
علاوه بر این قارچ منبع بسیار خوب ویتامین B1 و B2 است. عناصر معدنی موجود در قارچ در ،
مقایسه با سبزیجات و میوه جات از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار است. قارچ خوراکی دارای،
میزان چشم گیری پتاسیم، آهن و مس است و قادر است فسفر مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین کند.

خواص قارچ

خواص قارچ

فواید قارچ خوراکی

کلاهک قارچ سرشار از فسفر است. قارچ ها به طور طبیعی تولید لوواستاتین می کنند و این ترکیب ،
بسیار در کاهش چربی و کلسترول خون می تواند مؤثر واقع شود. در قارچ ترکیبی به نام بیوفریولید،
وجود دارد که از تشکیل مخزن چربی خطرناک در شریانها جلوگیری می کند. این ماده از تشکیل،
کلسترول های بد خون (LDL )و اسید های چرب در سلولها و خون جلوگیری می کند.

قارچ استخوانها را تقویت ، خستگی و کمبود ویتامین D را بر طرف می کند. پرتو خورشید در بدن،
ویتامین D تولید می کند اما در زمستان بدن این وضعیت را ندارد که از پرتو خورشید به خوبی ،
استفاده کند و ویتامین D تولید کند. پس در زمستان خوردن مواد غذایی توصیه می شود که،
دارای این ویتامین باشد.

قارچ را باید پخته خورد، زیرا قارچ آلوده به موادی است که فقط با پختن از بین می رود اما قارچ ،
هایی که در واحدهای صنعتی تولید می شوند می توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن،
مصرف شود.توصیه می شود از خرید قارچهای فله ای بپرهیزید. زیرا احتمال مسومیت از طریق،
این نوع قارچها بسیار بالاست و کیفیت این قاچ پایین است .

عصر ایران  – تبیان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *