آشپزی

طرز تهیه غذایی با چغندر

ما در این مطلب از پرشین وی قصد داریم برای شما عزیزان یک غذای بسیار متفاوت را آموزش دهیم ، فصل پاییز و زمستان فصل چغندر است، و می توانید با این سیفیجات یک غذای خوشمزه درست کنید تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا طرز تهیه غذا با چغندر را برایتان به اشتراک گذاریم.

طرز تهیه غذا با چغندر

چغندر ، گیاهی است که می‌تواند به‌عنوان یک غذای مغذی استفاده شود امروز در ستون آشپز بانو به شما طرز
تهیه غذایی را آموزش می‌دهیم که با چغندر درست می‌شود.

مواد لازم:

چغندر کوچک: ۲ عدد،

آب: یک لیتر،

سیر: ۶ حبه،

گشنیز: یک قاشق،

فلفل سیاه: ۲ قاشق غذاخوری،

زردچوبه:
یک قاشق چایخوری،

زنجبیل خرد‌شده: یک قاشق چایخوری،

برگ بو: ۲ عدد،

هل: ۳ عدد،

روغن حیوانی: ۵ قاشق غذاخوری،

پیاز حلقه‌حلقه‌شده: ۵ عدد،

گوشت بدون استخوان: یک کیلو،

ماست: ۲ فنجان،

فلفل قرمز: یک قاشق چایخوری،

فلفل سبز: ۲
عدد خردشده،

نمک: به مقدار لازم،

آب‌لیمو: یک قاشق،

پودر کاری: یک قاشق،

ذرت فلفل‌دار: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه غذا با چغندرطرز تهیه غذا با چغندر

 طرز تهیه طرز تهیه غذا با چغندر:

ابتدا
چغندر ها را پوست‌گیری کرده و به ۸ قسمت تقسیم کنید و در ۲ لیتر آب به مدت ۳۰ دقیقه
بجوشانید.
پس از ۳۰ دقیقه چغندرها را از آب جداکرده و کنار بگذارید، سپس سیرها را کاملا کوبیده و پیاز را
در روغن ذوب‌شده کمی تفت داده، سیر را به پیاز افزوده و ۳ دقیقه مجددا مواد را سرخ کرده، به‌وسیله
قاشق سوراخ‌دار پیاز و سیر را از روغن خارج کنید.

در روغن باقیمانده گوشت را به‌مدت ۴۰ دقیقه تفت داده تا رنگ آن کاملا قهوه‌ای شود، سپس مایع حاصل از
بخارپز‌کردن چغندر را با پیاز و برگ‌بو و سیر و فلفل قرمز و سیاه و نمک و پودر کاری
و زنجبیل به همراه ذرت و هل و گشنیز به ظرف اضافه کرده و به مدت ۲ ساعت روی شعله
کم حرارت دهید.
در پایان، آب‌لیمو و ادویه را به همراه ماست با مواد مخلوط کرده و پس از خنک‌شدن در ظرف مورد
نظر سرو کنید.

بیشتر بدانید از ارزش غذایی چغندر

مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی چغندر عبارتند از آب (۸۷ درصد)، کربوهیدرات (۸ درصد) و فیبر (۲ تا ۳ درصد). چغندر یک ماده‌ی غذایی کم‌کالری است که تقریبا بیشتر مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن را در خود جای داده است.

۱۳۶ گرم چغندر پخته کمتر از ۶۰ کالری دارد و ۱۰۰ گرم چغندر خام حاوی مواد مغذی زیر است.

کالری: ۴۳
آب: ۸۸ درصد
پروتئین: ۱٫۶ گرم
کربوهیدرات: ۹٫۶ گرم
قند: ۶٫۸ گرم
فیبر: ۲٫۸ گرم
چربی: ۰٫۲ گرم
کربوهیدرات

طرز تهیه غذا با چغندرطرز تهیه غذا با چغندر

چغندر خام یا پخته نزدیک به ۸ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات دارد. ۷۰ درصد این کربوهیدرات از نوع گلوکز و ۸۰ درصد آن از نوع فروکتوز است. گلوکز و فروکتوز هر دو از قندهای ساده هستند.

همچنین چغندر یکی از منابع حاوی فروکتان‌ها است. فروکتان‌ها کربوهیدرات‌هایی با زنجیره‌ی کوتاه هستند که با عنوان فادمپ‌ها (FODMAPs) طبقه‌بندی می‌شوند. بعضی افراد به دلیل ناتوانی در هضم فادمپ‌ها دچار علائم گوارشی ناخوشایندی می‌شوند.

شاخص قندخونی چغندر ۶۱ است که متوسط در نظر گرفته می‌شود. شاخص قندخونی (GI) معیاری برای اندازه‌گیری سرعت افزایش سطح قند خون بعد از خوردن مواد غذایی مختلف است. از طرف دیگر، بار قندخونی چغندر تنها ۵ واحد است که میزان بسیار کمی است. به عبارت ساده‌تر، چغندر تأثیر زیادی روی افزایش سطح قند خون ندارد چرا که با مصرف یک وعده چغندر کربوهیدرات کمی دریافت می‌شود.

سیب سبز / دیجی کالا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن