آشپزی

طرز تهیه ماکارونی قالبی

ماکارونی یکی از غذاهای بسیار پر طرفدار است که می توانید در
دور همی ها و پیک نیک آن را طبخ کنید ، اما این بار ما در این مطلب
از پرشین وی قصد داریم طرز تهیه ماکارونی قالبی ارزش تغذیه ای ماکارونی
را برایتان به اشتراک خواهیم گذاشت

طرز تهیه ماکارونی قالبی

مواد لازم برای ۶ نفر:

ماکارونی ۱ بسته

گوشت چرخ کرده ۷۵۰ گرم

تخم مرغ ۵-۴ عدد

جعفری خرد شده ۳-۲ قاشق سوپخوری

کره یا
روغن آبکرده ۳-۲ قاشق سوپخوری

سس گوجه فرنگی ۱ پیمانه

پیاز سرخ کرده ۴-۳ قاشق سوپخوری

رب گوجه فرنگی ۲

قاشق سوپخوری

طرز تهیه ماکارونی قالبی

طرز تهیه ماکارونی قالبی

طرز تهیه :

ماکارونی را با آب و کمی نمک می پزیم و آماده می کنیم.
بعد گوشت را با پیاز کمی سرخ می کنیم.
رب گوجه فرنگی را در یک لیوان آب حل می کنیم و داخل گوشت می ریزیم.
کمی نمک و فلفل به گوشت می زنیم و می گذاریم آب گوشت کمی تبخیر شود.
تخم مرغ را در ظرفی می شکنیم و با کمی نمک و فلفل بهم می زنیم.

ماکارونی آماده شده را با تخم مرغ مخلوط می کنیم.
ته ظرف نسوزی ۳-۲ قاشق روغن یا کره آب کرده می ریزیم و یک سوم از ماکارونی را در
این ظرف می ریزیم و نصفی از گوشت و کمی جعفری را روی آن می ریزیم.
دوباره نیمی از بقیه ماکارونی را روی گوشت می ریزیم و بقیه گوشت را روی آن می ریزیم.
روی گوشت را با بقیه ماکارونی می پوشانیم و در ظرف را می گذاریم.

ظرف را در فر با درجه حرارت ۳۵۰ درجه برای مدت نیم ساعت تا سه ربع قرار می دهیم.
بعد ظرف را از فر بیرون می آوریم و ماکارونی را در ظرف برمی گردانیم و کمی از سس
گوجه فرنگی را روی ماکارونی می ریزیم.
اطراف ماکارونی را با جعفری تزئین می کنیم.
جعفری خرد شده را با بقیه سس مخلوط می کنیم و در سس خوری می ریزیم

بیشتر بدانید از ارزش تغذیه ای ماکارونی

ارزش تغذیه ای ماکارونی در اصل وابسته به آردی است که در تهیه ی ماکارونی از آن استفاده می شود. این ماده ی غذایی غنی از نشاسته است، در حالی که میزان پروتئین آن حدود ۸-۷ برابر کمتر از میزان نشاسته ی آن است.

از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن  و روی ، در مقایسه با غذاهای دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین ها هستند، در حد متوسطی است.

طرز تهیه ماکارونی قالبی

طرز تهیه ماکارونی قالبی

تجزیه ی اسیدهای آمینه ی ترکیبات پروتئینی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذاهای دیگر مانند شیر (کازئین)، تخم مرغ  و پروتئین سویا  نشان می دهد که از نظر اسیدآمینه ی ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد و به خاطر همین محدودیت اسید آمینه ای، ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. بنابراین ارزش بیولوژیکی و میزان پروتئین  ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین تر است.

از طرفی این ارزش تغذیه ای، از مرحله ی خرید در مغازه تا پختن آن و قرار گرفتن روی میز غذا دست خوش تغییر می شود. در بعضی از موارد، نزدیک به ۲۰ درصد ترکیبات انرژی زای آن به هنگام پخت از دست می رود، اما باید به خاطر داشته باشیم که ماکارونی هیچ گاه به تنهایی و بدون چاشنی خورده نمی شود.

ماکارونی محصولی نیمه فرآیند شده است که در تهیه ی آن؛ فانتزی بودن، نوآوری و حتی علم تغذیه سهم زیادی دارد.

سیب سبز / تبیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *