آشپزی

طرز تهیه یک غذای خوشمزه با بادمجان ، کوله بادمجان

با بادمجان خوراکی ها و غذا های متنوعی تهیه می شود. شاید هیچ کدام از سبزیجات به اندازه بادمجان در کشور ما تنوع غذایی نداشته باشند. امروز می خواهیم یک خوراک متفاوت از بادمجان را به شما آموزش دهیم. طرز تهیه کوله بادمجان را در پرشین وی بخوانید.

کوله بادمجان

این خوراک بادمجان یک خوراک متفاوت برای فصل تابستان است

مواد لازم :

بادمجان بستان ۱ عدد

نان خرد شده ۱ قاشق

پنیر رنده شده ۱ کاسه

پیاز ۱ عدد

گوجه فرنگی ۴ عدد

نمک و فلفل

روغن مایع ۲ قاشق

نعناع برای تزیین

روغن مایع سرخ کردنی

کوله بادمجان

کوله بادمجان

طرز تهیه کوله بادمجان

بادمجان بستان را یک درمیان پوست میکنیم و حلقه ای برش می زنیم در آب نمک
بخاطر اینکه تلخیش گرفته شود می اندازیم مدتی بماند سپس شسته و خشک می کنیم و در روغن داغ هر
دو طرف را سرخ می کنیم در دستمال حوله ای قرار داده تا روغن اضافی آن برود.
در یک تابه دیگر در روغن گرم پیاز خرد شده را ریخته و سرخ می کنیم و گوجه فرنگی رنده
شده نمک و فلفل ریخته تا جا بیفتد ( آبش را نکشد) خرده های نان را هم در تابه یا
در فر برشته کرده می ریزیم .

در ظرفی که بتوان رآن را فر گذاشت اول یک حلقه بادمجان سپس ۱ لایه سس گوجه فرنگی که درست
کردیم رویش خرده های نان ریخته رویش هم پنیر پیتزای رنده شده می ریزیم به همین شکل ۳ طبقه درست
می کنیم در فر درجه ایزگارا قرار می دهیم درفر قرار داده تا پنیرها طلایی و ذوب شود.

گرفتن تلخی بادمجان:

پیش از سرخ کردن بادمجان برای گرفتن تلخی آن این ترفند را به کار ببرید: بادمجان‌ها را پس از پوست کندن از وسط به دو نیم کنید. اگر تخم زیاد دارد، آن‌ها را در بیاورید. روی آن نمک بپاشید و روی یک سینی دستمال کاغذی بگذارید و بادمجان‌ها را روی آن بچینید و سینی را در آفتاب قرار دهید. پس از یکی دو ساعت بادمجان‌ها را فشار دهید تا تلخی آن کاملا گرفته شود… حالا مطمئن باشید نه تنها دیگر بادمجان‌ها تلخ نیستند بلکه روغن کمتری نیز به خود جذب میکنند.

بادمجان دارای خواص تغذیه‌ای بسیار مفید است به شرط این که سرخ نشود.

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشک است.

کوله بادمجان

کوله بادمجان

مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند، زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می‌باشد.

از ویتامین‌های موجود در بادمجان می‌توان به ویتامین‌های گروه B. (مخصوصا B۱ و B۶)، ویتامین A. و C. و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.

علاوه بر ویتامین‌ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت‌هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارند.

فیتونوترینت‌های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید (chlorogenic acid) و فلاوونوئید‌ها مانند ناسونین (nasunin) می‌باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می‌باشد.

شاخص خبر ـ خبرگزاری دانشجو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *