آشپزی

غذای خراسانی ها؛ آش بلغور شیر

آش بلغور شیر از غذا های سنتی استان خراسان محسوب میشود. این آش بسیار،
خوشمزه و مقوی است برای تهیه  یاین غذای محلی با ما در پرشین وی همراه باشید .

مواد لازم آش بلغور شیر

بلغور گندم دانه ریز شیر

زرد چوبه

زیره(اختیاری)

روش تهیه برای تهیه ترخینه آش

۱٫بلغور شسته شده را با شیر مخلوط میکنیم.به اندازه ای شیر اضافه میکنیم که مخلوط ،
غلیظ باشدو شیر اضافی نداشته باشد.

۲٫زرد چوبه را اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بلغور بپزد و شیر کاملاً جذب آن
شود.

۳٫مواد را تکه تکه از هم جدا میکنیم و در برابر آفتاب یا روی بخاری میگذاریم تا کاملا خشک شود.

۴٫سپس با استفاده از خرد کن آنها را کاملاً خرد کرده و روی پارچه پهن میکنیم تا رطوبتش گرفته،
شدهو کاملاً خشک شوند و در صورت تمایل در این مرحله میتوان مقداری زیره نکوبیده به آن اضافه،
کرد.

۵٫این نوع ترخینه ( بلغور شیر خشک شده ) را میتوان تا چند ماه در یخچال ( در ظرف در،
بسته ) نگهداری کرد.

نکته: برای تهیه این ترخینه حتماً از بلغور دانه ریز استفاده کنید!

مواد لازم برای آش بلغور شیر

بلغور شیر خشک / ۲ پیمانه

گوشت چرخ شده / ۱۰۰ گرم

پیاز / ۱ عدد

شلغم / ۲عدد ( اختیاری )

روش تهیه آش بلغور شیر:

۱٫پیاز را خرد کرده در روغن تفت میدهیم.

۲٫گوشت را اضافه کرده کمی که تفت خورد، آب سرد و بلغور شیر را اضافه میکنیم (نیاز ی به
ادویه ندارد).

۳٫در صورت تمایل میتوانید در این مرحله کمی شیر را نیز همراه آب، به آش اضافه کنید.

۴٫شلغم ها را شسته و پوست گرفته و به تکه های درشت تقسیم کرده و به آش اضافه میکنیم.

یک دانه کاملبلغور گندم» یا «گندم شکسته» نوع کمتر شناخته شده‌ای از دانه کامل «گندم دوروم»،
است و درمقایسه با کربوهیدرات‌هایی که با گندم فرآوری شده یا غنی شده درست شده‌اند، بلغور،
گندم منبعبهترین از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هاست.

بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی،
از پروتئین‌های گیاهی است. پیش از همه اینها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی،
را تامین می‌کند که برای سلامت قلب و گوارش‌تان لازم است؛ با مصرف یک پیمانه بلغور، بیش از ،۲۵
درصد نیاز روزانه شما به فیبر تامین می‌شود!

آش بلغور شیر

آش بلغور شیر

کدام بیماری‌ها را مهار می کند؟

تحقیقات زیادی نشان داده که مصرف گندم کامل می‌تواند مانع از بروز بیماری‌هایی چون سرطان، بیماری،
قلب، ناراحتی‌های دستگاه گوارش، دیابت و چاقی شود و بر این باورند که بلغور گندم می‌تواند بخشی ،
از یک رژیم درمانگر باشد. دانه‌های کامل منبع خوبی از ریزمغذی‌های گیاهی هستند که التهاب را کاهش،
داده و مانع از صدمات رادیکال‌های آزاد می‌شوند و شامل ترکیباتی از قبیل استروژن‌های گیاهی مانند،
لیگنان‌ها، استانول‌های گیاهی و استرول‌های گیاهی است که در تنظیم و تعادل سازی هورمون‌های ،
زنانه بسیار موثرند.

خواص بلغور گندم

خواص بلغور گندم

بلغور گندم همان‌طور که در آشپزی ایران، هند، ترکیه و آسیای میانه قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد،
در غرب بیشتر به عنوان ماده اصلی «تبوله» شناخته می‌شود.

خوبی‌های بلغور

محافظت از قلب: تحقیقات نشان داده افرادی که از دانه‌های کامل شامل بلغور گندم و سرشار از فیبر،
مصرف می‌کنند، وزن ایده‌آل‌شان را بهتر حفظ می‌کنند و از لحاظ قلبی-عروقی سالم‌ترند و حتی عمر،
طولانی‌تری دارند.

مامی سایت  – خبرگزاری میزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *