آشپزی

قارچ سرخ شده با سس سیر

قارچ یکی از مهم ترین خوشمزه ترین سبزیجاتی است که در غذاهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد . قارچ را می توان به طرق مختلف تهیه کرد و با انواع سس مصرف نمود. با پرشین وی همراه باشید تا طرز تهیه قارچ سرخ شده با سس سیر را بخوانید.

قارچ سرخ شده با سس سیر

مواد لازم برای ۳ نفر:

قارچ =۱۷ عدد

(خامه ترش)= ۲۰۰ گرم

ادویه کاری= ۱ قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده= ۱ قاشق غذاخوری

پودر فلفل دلمه ای قرمز= ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل= به مقدار لازم

روغن زیتون= نصف استکان

سیر= ۴ حبه

آبلیمو =۱ قاشق غذاخوری

پیاز= ۱ عدد درشت

رب گوجه فرنگی= ۱ قاشق چایخوری

سس خردل= ۱ قاشق چایخوری

قارچ سرخ شده

قارچ سرخ شده

طرز تهیه سس سیر:

ابتدا سیرها را با رنده
ریز,ریز میکنیم بعد از آن با خامه,روغن زیتون,نمک و فلفل,جعفری خرد شده,خامه,سس خردل و آبلیمو مخلوط میکنیم و کمی هم
میزنیم تا با هم خوب مخلوط شوند.

طرز تهیه قارچ سرخ شده با سس سیر

پیازها را به صورت حلالی خرد میکنیم و درون تابه میریزیم و با مقداری روغن
کمی تفت میدهیم بعد از آن قارچها را اضافه کرده و به همراه پیازها سرخ کنید تقریبا ۱۰ دقیقه بعد
از آن پودر کاری,پودر فلفل دلمه و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تقریبا ۳ تا ۴ دقیقه دیگر
تفت میدهیم تا موادمان خوب با هم مخلوط شوندد و در آخر سس سیر را موادمان اضافه کرده و ۳
تا ۴ دقیقه دیگر میگذاریم روی حرارت بماند تا سس به خورد مواد برود و همگی مواد با هم قاطی
بشوند.

قارچ سرخ شده با سس سیر

قارچ سرخ شده با سس سیر

قارچ ها منبع غنی از ویتامین D

قارچ‌های خوراکی ارزش غذایی خوبی دارند و به همین دلیل می‌توانند در کنار سبزیجات پرخاصیت ‌‌میهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها شوند. قارچ‌ها کالری کمی دارند، هیچگونه چربی یا کلسترولی در آنها پیدا نمی‌شود و مقدار نمک بسیار کمی دارند. گروهی از ویتامین‌ها و املاح معدنی مهم مانند سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین D و … هم در قارچ‌ها وجود دارد.

قارچ‌ها به دلیل داشتن بتاگلوکان و اسید لینولئیک منبع غذایی خوبی برای پیشگیری از بروز سرطان سینه و پروستات هستند. علاوه بر این اسید لینولئیک از ایجاد اثرات نامطلوب استروژن پیشگیری می‌کند. هورمون استروژن یکی از دلایل بروز سرطان سینه در زنان بعد از یائسگی است.

یکی از بهترین راه‌های تامین ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است اما درصورتی‌که روزانه بیشتر ساعات روز را در محیطی سر بسته می‌گذرانید بهتر است با کمک برخی مواد غذایی از جمله قارچ کمبود ویتامین D بدن‌تان را جبران کنید.

منابع غذایی قارچ ها

همانطور که گفته شد قارچ ها گیاه نیستند که خودشان توسط اندام فتوسنتزی، غذای مورد نیاز خود را بسازند، پس چگونه غذای مورد نیاز خود را تامین می کنند؟

قارچ ها از طریق پدیده جذب غذای مورد نیاز خود را کسب می کنند ولی روش های دریافت مواد غذایی در قارچ های مختلف متفاوت است. اگر آنها با زندگی روی مواد آلی مرده، غذای مورد نیاز خود را بدست بیاورند ساپروفیت نامیده می شوند. برخی از آنها، روی موجودات زنده زندگی می کنند و مواد مورد نیاز خود را از آن ها بدست می آورند به اینها انگل می گویند ولی برخی از آنها با گیاهان به صورت همزیست زندگی می کنند؛ به اینها نیز مایکوریز می گویند که اکثراً با ریشه های گیاهان تلفیق می شوند، گیاه مواد غذایی مورد نیاز قارچ را تأمین می کند در مقابل قارچ هم جذب برخی از عناصر غذایی را برای گیاه تسهیل می کند.

مطبخ شیما ـ تبیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *